Zelená škola
Hlavným cieľom programu Zelená škola je pomôcť školám nájsť cestu zmeny, ktorá povedie k zdravšej, "zelenšej" a aktívnejšej škole i spoločnosti.
Program Zelená škola od roku 2004 pomáha aj slovenským školám realizovať environmentálnu výchovu prepojenú s praktickými krokmi. Tie vedú žiakov a celú školu k šetrnejšiemu prístupu voči životnému prostrediu t.j. pomáhajú znížiť celkový vplyv školy na životné prostredie.
Zelená škola je inšpiráciou, motiváciou a prostriedkom, ktorý pomáha prirodzene prenášať teoretické vedomosti o zodpovednom prístupe k nášmu životnému prostrediu do každodenného života. Tie potom môžu byť reálnym príkladom nielen pre školskú komunitu, ale tiež pre širokú verejnosť.
Zapojené školy v programe Zelená škola si na základe výsledkov environmentálneho auditu vyberú pre aktuálne certifikačné obdobie najmenej jednu z výberových tém ako prioritnú. Podľa jej obsahového zamerania škola pripraví Environmentálny akčný plán školy, obsahujúci konkrétne úlohy a aktivity na dané certifikačné obdobie (odporúča sa 2 školské roky).
Školy si môžu vybrať z nasledujúcich tém:
- voda,
- odpad,
- energia,
- doprava a ovzdušie,
- zelené obstarávanie a úradovanie,
- zeleň a ochrana prírody.
ŠKOLSKÝ ROK 2017 / 2018
Eko - kódex
Základná škola, Komenského 1962 /8, Trebišov
( škols.roky : 2016 / 2017 a 2017 / 2018 )
Sme Zelená škola
príroda nás volá .
Zapoj sa aj ty
príroda ti to oplatí .
Mäso sa v piatok nepatrí
no zeleniny musíš zjesť za tri .
Ovocie nie je výnimka
jablko v tom vyniká .
Ovocie sme už angažovali
veď Vodný bar sme si užívali .
Čaká nás ešte Smoothie chef
súťažiť aj ty veru chceš.
Chemiku sme vymenili za jej sestru organiku
no možnosti to nedá logiku .
Chémia nám všetkým škodí
trochu organiky nám veru neuškodí .
Vodný bar aj Smoothie chef
všetko chceme hneď .
Chemika tu nepatrí
chceme bezmäsité piatky !
22. marec -Deň vody
Dňa 23.3.2018 sa žiaci 7C, 7D a členovia Kolégia Zelenej školy zúčastnili na exkurzii v Michalovciach. Navštívili sme EVVZ – Environmentálne vodárenské vzdelávacie zariadenie, tzv. Múzeum vody. V prvej časti našej exkurzie sme navštívili laboratórium, v ktorom sa robia rozbory vody hlavne na prítomnosť dusičnanov. Prezreli sme si aj rôzne prístroje na meranie, od najstarších až po tie najmodernejšie. V prezentačnej miestnosti sme si pozreli zaujímavý film o vodnej nádrži Starina. V tejto miestnosti sú znázornené obrazy s tematikou kolobehu vody v prírode. Posledná časť prehliadky prebehla v časti Strojovňa, v ktorej je umiestnená expozícia z dostupných historických podkladov, t. j. ako sa rozvíjali vodovody a kanalizácie v meste Michalovce a v jeho okolí. Dozvedeli sme sa veľa nového. Odporúčame aj ostatným návštevu tohto zaujímavého zariadenia.
Kolégium Zelenej školy
ENVIROFILM - JUNIOR FESTIVAL
Dňa 18.10.2017 sa žiaci 7A 7B a 7C zúčastnili Junior festivalu v Košiciach. Čakali nás dva prednáškové bloky v premietacích miestnostiach. Prvý blok premietaných krátkych filmov sa týkal produkcie odpadov , hlavne jeho množstva . Šokovali nás obrázky z rôznych častí sveta , z rôznych ekosystémov , ktoré zobrazovali krajinu plnú odpadov rôzneho druhu. Laura Martinková – konzultantka našej školy v programe Zelená škola pripravila aktivitu pre dve skupiny , ktoré mali žiaci roztriediť rôzne druhy odpadov. Úloha vyzerala ľahko , ale boli aj pochybnosti , kde ktorý odpad patrí. Nakoniec sa to s Lauriným usmernením podarilo.
Druhý blok nás oboznámil s rôznymi druhmi elektrární a s tým aký má dopad ich produkcia energie na okolité životné prostredie. Aj v tomto bloku sme videli krátke filmy , pri ktorých sme si uvedomili , že treba niečo robiť a nebrať všetko okolo nás ako samozrejmosť.
Veronika Babejová - 7C
kolégium Zelenej školy
Návšteva ČOV v Trebišove
Začiatkom októbra 2017 sa žiaci 7.C triedy zúčastnili jednodňovej exkurzie na miestnu čističku odpadových vôd. Cieľom tejto aktivity bolo vidieť ako prebieha proces úpravy znečistených vôd, stupne znečistenia vôd . Dozvedeli sme sa , že ČOV v Trebišove patrí k najmodernejším na Slovensku. Kapacita starej čističky bola nepostačujúca a tak bolo nutné zvýšiť jej kapacitu ako aj zabezpečiť dosiahnutie potrebných limitov. 4.11.2015 bol ukončený projekt ´´Trebišov – odkanalizovanie ulíc a rozšírenie kapacity čistiarne odpadových vôd´´. Obnovovacie stavebné práce boli ukončené koncom júna 2015. Prekvapil nás nízky počet zamestnancov , ktorí tu pracujú - všetko je riadené počítačmi. Mali sme možnosť vidieť aj miestnosť , z ktorej sa celá čistička riadi. Veľmi nepríjemný , miestami až neznesiteľný bol zápach , ktorý nás sprevádzal na každom kroku. Aj napriek tomu sme si tento ešte stále slnečný deň užili a dozvedeli sme sa niečo nové.
Veronika Babejová
7.C
Zelená škola pokračuje aj v školskom roku 2017/2018
1.cieľ: ZAVIESŤ ZDRAVÝ PITNÝ REŽIM A ZDRAVÉ STRAVOVANIE PRE NÁS
A ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Aktivity , ktoré by nám mali pomôcť dosiahnuť tento cieľ sú :
- informačná kampaň o zdravom stravovaní , beseda s odborníkom na stravovanie ako aj rovesnícke vzdelávanie
- zriadenie Vodného baru ( v letných mesiacoch )
- informačná kampaň o zdravom stravovaní prostredníctvom násteniek
- tvorba VEGE kuchárskej knihy s názvom MŇAMKY BEZ MÄSA – s príspevkami receptov všetkých tried našej školy
- zavedenie piatkov bez mäsa v školskej jedálni
2. cieľ: ZVÝŠIŤ POUŽÍVANIE EKOLOGICKÝCH ČISTIACICH PROSTRIEDKOV
Aktivity , ktoré by nám mali pomôcť dosiahnuť tento cieľ sú :
- tvorba zoznamu čistiacich prostriedkov používaných na našej škole a ich percentuálne vyhodnotenie, koľké z nich sú nebezpečné pre nás ako aj životné prostredie
- diskusia o možnostiach výmeny neekologických čistiacich prostriedkov za ich ekologické verzie
- exkurzia na ČOV v Trebišove so zameraním na otázku: Ako čistiace prostriedky znečisťujú vodu ?
- prezentácia výhod EKO čistiacich prostriedkov rodičom prostredníctvom letákov, informačnej nástenky, kde ich možno zakúpiť alebo ako ich vyrobiť
- skúšobný mesiac EKO upratovania na škole
3. cieľ: VÝMENA 25% POTRAVÍN S OBSAHOM PALMOVÉHO OLEJA ZA ICH
LOKÁLNE ALTERNATÍVY ( PROJEKT nazvaný : JEDLÁ ZMENA )
Aktivity , ktoré by nám mali pomôcť dosiahnuť tento cieľ sú :
- dotazník o obľúbenosti a vhodnosti súčasného sortimentu v školskom bufete
- divadielko : AJ JA SOM ZEM ( 1.stupeň ) a film ZELENÁ PÚŠŤ ( 2.stupeň ) s následnou diskusiou so žiakmi
- prezentácia na tému palmového oleja a lokálnych potravín
- nástenka na tému : Zdravé stravovanie
- skúšobný deň zaradenia nového sortimentu v školskom bufete
- zhodnotenie všetkých aktivít – čo nás zaujalo, čo sa nám nepáčilo , čo ba sa dalo zlepšiť viac a či ešte chceme ďalšie zmeny
Ako ste si mohli všimnúť , niektoré z týchto aktivít sú už zrealizované , iné rozbehnuté
aby sme ich mohli dotiahnuť do úspešného konca a sú aj také , ktoré nás ešte len čakajú.
O priebehu aktivít Vás Kolégium Zelenej školy bude informovať prostredníctvom oznamov,
výziev, násteniek. Všetky Vaše nápady sú vítané
Mgr. Adriana Mokrišová
koordinátor Zelenej školy
ŠKOLSKÝ ROK 2016 / 2017
Aktivita - ROVESNÍCKE VZDELÁVANIE
V polovici júna 2017 sa uskutočnilo ROVESNÍCKE VZDELÁVANIE v triedach 1.D ,2.D a 3.D . Všetky aktivity mali spoločného menovateľa - tému projektu Zelená škola – Zdravé stravovacie návyky a zdravý pitný režim. Pomocou rôznych aktivít sme žiakov 1.stupňa podrobili paľbe otázok v skupinovom kvíze , vyskúšali sme ich postreh v pexese a šikovnosť pri skladaní puzzle. Sem tam sa prihodili aj nesprávne odpovede , ktoré museli byť opravené náhradnými úlohami , podľa vlastného výberu , či už fyzického alebo vedomostného charakteru. Aktivita Rovesníckeho vzdelávania mala pozitívne ohlasy.
V.Babejová ,D.Mrázová ,
R.Múdra , V.Janoková ,
A.Piptová , S.Jakubová
kolégium Zelenej školy
Aktivita VODNÝ BAR
Začiatkom júna 2017 sme na našej škole zriadili Vodný bar. Na túto aktivitu sme sa starostlivo pripravili vytvorením pútavého plagátu o našej akcii , ako aj materiálne . Horúce júnové počasie dopomohlo k pozitívnemu hodnoteniu tejto aktivity. Vzhľadom na vysoký počet žiakov našej školy sme zriadili dvaVodné bary a to osobitne pre 1. a 2.stupeň. Touto aktivitou sme chceli poukázať na priaznivé účinky pitia čistej vody, macerátov z byliniek a drobného ovocia. Chceli sme poukázať aj na problematiku nadmernej spotreby PET fliaš , aké látky sa z takýchto fliaš uvoľňujú do nápojov a samozrejme sme prezentovali aj možné alternatívy – v čom nosiť vodu do školy. Podmienkou tejto akcie pre žiakov bolo priniesť si vlastný pohár ( nie však jednorázový ) . Ďakujeme za Vašu účasť a väčšinou pozitívne ohlasy.
A.Lučanská , L.Lučanská , R.Zorvanová , S.Kazimírová
kolégium Zelenej školy
Beseda s MVDr. Máriou Urbanovou
Dňa 15.5.2017 sa žiaci 6C a 8C zúčastnili besedy na tému Zdravé stravovanie a zdravý pitný režim , ktorú viedla MVDr. M.Urbanová. Pani doktorka žiakom vysvetlila , čo znamená zdravo sa stravovať a ako dodržiavať správny pitný režim. Vysvetlila , aké by malo byť správne zloženie stravy , ktorým potravinám by sme sa mali vyhýbať a ktoré by sme mali konzumovať, aby sme sa cítili lepšie, zdravšie. V diskusii MVDr. Urbanová odpovedala na zvedavé otázky žiakov. Zároveň nám ponúkla možnosť usporiadať ďalšie besedy na zaujímavé témy. Ďakujeme za zaujímavú prednášku.
Mgr. Adriana Mokrišová
koordinátor Zelenej školy
OZNAM
Po úspešne vykonanom environmentálnom audite sa prioritnou témou
projektu Zelená škola na nasledujúce dve certifikačné obdobia 2016/2017
a 2017/2018 stáva :
ZELENÉ OBSTARÁVANIE
A ÚRADOVANIE
Kurz "Globálneho varenia"
Kolégium Zelenej školy
Metodológia a témy programu
- Kolégium Zelenej školy – akčná skupina programu na škole
- Environmentálny audit – analýza vplyvu školy na životné prostredie
- Environmentálny akčný plán – vízia školy pre zníženie ekologickej stopy
- Monitoring a hodnotenie priebehu programu na škole a úspešnosti zavádzaných opatrení
- Pro-environmentálna výučba – environmentálna výchova a vzdelávanie vo vyučovaní
- Informovanie a spolupráca – presah pro-environmentálnych aktivít do života školy
- Ekokódex – žiakmi umelecky stvárnené hodnoty a profilácia školy
Výhody programu Zelená škola
- možnosť získať medzinárodný certifikát a vlajku Eco-Schools;
- inšpiratívne metodické a informačné materiály, pracovné listy;
- vzdelávacie a zážitkové workshopy pre pedagógov i žiakov;
- informačný a poradenský servis ;
- výmena skúseností s domácimi aj zahraničnými Zelenými školami;
- uznanie a zviditeľnenie školy;
- efektívna medzinárodná metodika, ktorá pomáha :
- zlepšiť životné prostredie školy,
- rozvíjať spoluprácu v školskej a miestnej komunite,
- ušetriť finančné prostriedky.
Pristúpili sme k 1.kroku a vytvorili sme Kolégium Zelenej školy.
KOLÉGIUM
- Mgr. Adriana Mokrišová – koordinátor Zelenej školy
- Mgr. Marcela Danková – asistent koordinátora Zelenej školy
- Mgr. Marcela Košina – výtvarná výučba
- Mgr. Jana Chovancová – zástupca 1.stupňa
- Eva Harmadiová - upratovačka
ŽIACI
Nikola Cifraničová | Karin Demjančíková | Miroslava Sochová |
Dominika Mrázová | Ema Horvatová | Alexandra Lučanská |
Alexia Piptová | Lucia Šaffová | Lea Lučanská |
Viktória Janoková | Zuzana Kistyová | Soňa Kazimírová |
Rebeca Múdra | Nikola Buhalová | Ráchel Zorvanová |
Veronika Babejová | Hana Hegedűšová | |
Rebeka Košková | Mária Hrešková |
ŠKOLSKÝ ROK 2015 / 2016
Ako nás škôlkari v zelených tričkách navštívili . . .
V pondelok 13. 6. sa dvere našej školy otvorili pre malých škôlkarov, ktorí sa prišli pozrieť na našu záhradu plnú krásnych plodín. Ich usmievavé tváričky nám hneď pri vstupe prezrádzali, že sa na nás veľmi tešia. Priniesli nám aj darčeky a to kvety a vlastnoručne vyrobené prívesky a náramky pre členov kolégia našej Zelenej školy. Ale ani naši žiaci sa nenechali zahanbiť. Pripravili si pre škôlkarov zábavný program, ktorý súvisel s ochranou prírody. Tancovalo sa, spievalo a zabávalo. Potom sme sa presunuli do našej nádhernej záhrady, kde sa škôlkari vyšantili pri zbieraní odpadu, ktorý nám rozhádzal zlý škriatok. Nakoniec škôlkari vlastnoručne zasadili ovocný stromček do záhrady na pamiatku pre nás všetkých. Vyfarbili si omaľovánku, pochutnali si na čokoládovom pudingu, ktorý im pripravili naše šikovné tety kuchárky a medzi nami vraj lepší puding ešte nejedli. Na záver nášho stretnutia dostali od nás škôlkari vlastnoručne vyrobené medaily s podobizňou múdrej sovičky, siláka medveďa a húževnatej mačičky. Za milú návštevu ďakujeme skvelým škôlkarom a ich milej pani učiteľke.
Mgr. Marcela Danková
Eko – kódex
Základná škola Komenského 1962/8 Trebišov
Heslo: Orientovať sa na prírodu a jej ochranu, zdravo žiť, športovať sú naše priority.
Zúčastňujeme sa ekologických aktivít.
Triedime odpad doma i v škole.
Zapájame sa do zberových aktivít na našej škole.
Vytvárame a udržujeme pekné životné prostredie v škole a jej blízkom okolí.
Správame sa pekne ku všetkým zvieratám.
V zime prikrmujeme vtáčiky.
K prírode sa správame tak, aby ostala zdravá aj pre budúce generácie.
Šetríme vodu.
Šetríme elektrickú energiu.
Staráme sa o našu záhradu a pestujeme rastlinky.
Spolupracujeme s verejnosťou na osvetových aktivitách.
Neplytváme potravinami.
Neničíme školský majetok, zveľaďujeme ho.
Ďakujem (Tvoja príroda)
Žiaci 2.A triedy pripravili pre svojich kamarátov z 1. stupňa informačno-motivačnú akciu na zber použitých batérií s názvom: Ďakujem (Tvoja príroda)
Dôležité zložky prírody – vodu a pôdu hrali v prevleku dievčatká a chlapci veľmi presvedčivo. Svojim básnickým slovom oslovili všetkých svojich prvostupňových spolužiakov. Požiadali ich o zber použitých batérií, aby tak pomohli chrániť vzácnu prírodu.
Úryvok:
„Sme vzácne zložky prírody. Sme cenné, ale veľmi zraniteľné. To človek sám nás svojou rukou ničí. Ak nám chceš pomôcť, urob tak. Aj málo stačí.“
„Doma, u babky, dedka, či tetky Potom sa v nej plavia a plavia,
váľajú sa v šuplíkoch použité baterky. do celučkej Zeme sa vypravia.
Nehádž ich do koša do odpadu! A hotová katastrofa je na svete.
Dáme ti jednu dobrú a múdru radu! My veríme, že toto nechcete...
So smetím baterky len na skládke skončia. Prineste použité baterky k nám do školy
A tu sa pôsobením slnka a dažďa tak rozmočia, a vhoďte ich do našej zbernej nádoby.
že škodliviny a ťažké kovy vojdú do pôdy Tu nájdete na prízemí za dverami,
a odtiaľ priamo do najčistejšej podzemnej vody. my budeme veľmi, ale veľmi radi.
Použité baterky sa budú recyklovať,
nebudú viac prírodu zaťažovať.
Spoločne to dokážeme,
zato Vám vopred všetkým ďakujeme.“
Mgr. K. Jeňová
„Parky a záhrady – najlepšie miesta pre oddych“
Zeleň svojimi estetickými prvkami pozitívne pôsobí na psychiku človeka, spríjemňuje jeho prostredie. Hlavne vysoké stromy a veľké plochy trávnikov majú nezastupiteľný význam v hygiene životného prostredia človeka. Čoraz väčšie percento ľudskej populácie prestáva navštevovať prírodu mimo svojho bydliska, a preto sa naši žiaci rozhodli svojimi kresbami upozorniť širokú verejnosť na tento vznikajúci problém. Kresbami sa žiaci snažili poukázať na dôležitú úlohu, ktorú v našom uponáhľanom živote predstavujú zelené plochy. Zeleň spríjemňuje naše bezprostredné okolie a prináša aj úžitok v podobe relaxácie a pestovania úžitkových rastlín. Preto milá spoločnosť, hor sa do prírody.
Mgr. Marcela DANKOVÁ
Presádzanie sukulentov
Dňa 15.03.2016 sme my žiaci 3.A triedy presadili veľký sukulent, ktorému už bol črepník malý. Jeho mladníky sme zasadili do 18 malých črepníkov. Bola to taká malá príprava ku Dňu Zeme, na ktorý sa už tešíme.
Žiaci 3.A triedy.
Pekné vázy z odpadového materiálu
Po výmene linolea nám zostali papierové kotúče, na ktorých bolo nové linoleum. Keďže v našej škole triedime a učíme sa recyklovať odpad, aj tento sme sa snažili využiť. Tieto kotúče sme pestrofarebne namaľovali a vyzdobili si nimi priestory chodby.
Žiaci IV.C triedy
Keď vonku mráz štípe líce, Vtáčia búdka za oknami,
a zasnežené sú ulice, láka vtáčky dobrotami ...
svet je krásny jasný, biely, pšenicou a slnečnicou,
to pani ZIMA sa veselí. či drvenou kukuricou.
Deťom úsmev v tvárach žiari, Pre sýkorky, vrabce malé,
ďaleká je cesta k jari. pre drozdy a drobné hýle.
Len vtáčie tvory starosť majú, Proso, mak im deti dali,
čím zobáčik nachovajú. aby brušká plné mali.
Nemusia sa veru báť, A vtáčence veľké, malé
dobré deti z 2.A, štebocú si - ĎAKUJEME.
na vtáčence mysleli,
dobroty im prestreli.
žiaci 2.A a tr.uč. Mgr. K. Jeňová
Fašiangy sú plné zábav, radosti a preto je v našej škole zvykom toto obdobie ukončiť karnevalom. Tohtoročný bol však netradičný.Niesol sa v duchu ochrany prírody a preto sme ho nazvali ZELENÝ KARNEVAL. Krásne a nápadité masky v telocvični privítali zelené víly. Tie rozprávkovým príbehom vysvetlili žiakom dôležitosť ochrany životného prostredia a učili ich úcte a láske k prírode.Na žiadnom karnevale nesmie chýbať tanec a promenáda masiek. Zelené masky boli veľmi pekné a zaujímavé. Bolo poznať, že na ich príprave si žiaci spolu s rodičmi dali záležať.
Mgr. A. Kohanová
BYLINKY
ŠKOLSKÝ ROK 2014 / 2015
Geografia v školskej záhrade
Vonku je krásne slnečno a tak sme sa my 8.C po dohode s p. učiteľom Pituchom dohodli na vyučovaní geografie v našej novej školskej záhrade. Naše vyjadrenia sú nasledovné:
- Dulová: „Dnešnú hodinu geografie sme strávili prvýkrát v školskej záhrade. Altánok, pod ktorým sme sedeli bol veľmi útulný. Bola tam veľmi príjemná atmosféra. Páčilo sa nám to, a preto verím, že do záhrady budeme chodiť častejšie“.
- Janošková: „V záhrade sa mi veľmi páčilo. Mali sme príjemné a teplé počasie. Okrasné kamene, voňavé kvety a dreviny skvelo dopĺňali témy na hodine. Učiteľovi sme vďační, že sme tam mohli byť “.
- Jančišinová: „Veľmi sa mi páčil učiteľov nápad, že strávime pár vyučovacích hodín v školskej záhrade. Krásne prostredie, voňavé kvety a čerstvý vzduch. Dúfam, že tam ešte na pár hodín pôjdeme“.
- Lučanský: „Na hodinách geografie preberáme životné prostredie a témy, ktoré sa viažu k životnému prostrediu a ochrane prírody. Keďže sme sa nachádzali v prírode, tak sme aj viac pochopili látky, ktoré sme preberali“.
- Goréová: „ Prostredie ktoré nás obklopovalo vyvolávalo u mňa pozitívny pocit. Som rada, že sa nám naskytla možnosť vyskúšať si niečo nové a nie tak typické. Takúto úžasnú hodinu by som si rada zopakovala“.
- Pety: „ Menšia okrasná záhradka vedľa altánku je výborná pre hodiny sveta práce, kde sa žiaci naučia starať sa o prírodu. Je to prírodná záhradka skultúrnená človekom“.
- Hudecová: „ Na záhrade sa mi páči suchý potok, v ktorom sú zasadené kvety. Je tam tiež skleník, v ktorom rastie zelenina. Rada tam chodím, lebo sa mi tam veľmi páči“.
- Šoltysová: „ Takéto hodiny sú lepšie ako obyčajné, pretože okolie je určite krajšie ako v triede. Dúfam, že v budúcnosti budeme mať takýchto hodín oveľa viac“.
- Lejba: „ Vďaka prostrediu sa dali lepšie pochopiť učebné látky. Veľmi sa mi tam páčilo, pretože mám rád prírodu“.
- Brhlíková: „ Cítila som sa tam veľmi príjemne a pokojne. Veľmi sa mi páči, že máme v škole takúto záhradu a môžeme si v nej spestriť vyučovacie hodiny“.
- Pituch (učiteľ): „ Z uvedených názorov niektorých žiakov našej školy vyplýva, že celý tento projekt je veľkým prínosom. Ja sa osobne stotožňujem s vyjadreniami žiakov a chcem sa poďakovať vedeniu školy i koordinátorom tohto skvelého projektu, že my všetci žiaci i učitelia môžeme využívať tieto priestory “.
Mgr. M. Pituch a žiaci 8.C
Ako prváci zasadili fazuľku
Deň Zeme v podaní kolégia
Celá naša základná škola bola v tento deň, deň našej milovanej Zeme zapojená do neskutočnej akcie. Úlohou žiakov bolo vytvoriť plagáty, v ktorých by žiaci spropagovali verejnosti nutnosť poukázať na otázky týkajúce sa ochrany životného prostredia. V každej triede si žiaci vytvorili vlastné plagáty, bilbordy, masky a informačné letáky, s ktorými sme sa všetci vybrali pred našu školu a upozorňovali s pokrikom verejnosť na celosvetový problém ochrany životného prostredia. Naši žiaci boli neskutočne tvoriví a s láskou v srdci obraňovali práva matky Zeme. Žiaci kolégia Zelenej školy si pripravili tričká s logom a vlastnú nástenku, aby každému návštevníkovi našej základnej školy ukázali, že my sme zelená škola a príroda je nám neskutočne drahá.
Mgr. Marcela Danková
Prednáška- ochrana prírody
Dňa 22.4.2015 (áno čítate dobre …. na deň našej milovanej Zeme) sa uskutočnila akcia pre triedy 6. B. a 7. B. Môžete 3-krát hádať, čoho sa akcia týkala.......presne tak, ochrany a znečisťovania prírody. Prednáška bola naozaj veľmi poučná. Zábavná forma je ten najhravejší spôsob učenia. Naučili sme sa, že odpad máme triediť podľa farby kontajnerov. Predtým ako hodíme fľašu k plastom máme na ňu stúpiť, aby zabrala menej priestoru a že človek priemerne vyprodukuje 331 kg odpadu. Naša zem je krásna a treba s ňou zaobchádzať s rešpektom. Špeciálne ďakujeme Mgr. Vasiľovi za skvelú prednášku. TRIEĎTE ODPAD A CHRÁŇTE NAŠU ZEM - PRE VAŠE DOBRO !!!!
Ema Andrejková 7. B
Výsadba kvetinového záhonu
Les ukrytý v knihe
Výsadba bylinkovej špirály
Recyklácia, zeleň a ochrana prírody
Dňa 13.2.2015 boli pre prváčikov pripravené aktivity, úlohy a hry o recyklácii a ochrane prírody. Žiaci sa oboznámili s triedením odpadkov, o zeleni v našom okolí ale aj o tom, ako majú chrániť prírodu a starať sa o ňu. Prváci boli veľmi šikovní a porozprávali nám aj oni, akoby sa chceli starať o pani prírodu. Spolu s nami triedili odpadky, kreslili obrázky vecí, ktoré sú vytvorené z dreva, rozprávali o chránených živočíchov a aktívne sa hlásili a odpovedali na naše otázky. Deti sa dozvedeli veľa nových informácii a sľúbili, že aj oni budú triediť odpad a neznečisťovať našu Zem.
Lucia Janošková 8.C
Ekologická prednáška
Dňa 11. februára 2015 sa na našej škole uskutočnila prednáška, ktorá bola zameraná na štátne chránené územia na východnom Slovensku a sprevádzaná poznatkami o mokradiach. Zúčastnili sa na nej žiaci druhého stupňa. Pani Ing. Slávka Miňová nám porozprávala o chránených oblastiach a predstavila nám našu najbližšiu chránenú oblasť Latorica. Dozvedeli sme sa, že je nutné chrániť živočíchov a rastlinky, ktoré sú zapísané v tzv. Červenej knihe, pretože sú na pokraji vyhynutia. Zároveň sme sa dozvedeli, že 2. február je svetovým dňom mokradí. Uvedomili sme si, že aj na našej malej krajine je neskutočne veľa krásnych živočíchov, rastlín a území, ktoré musíme chrániť pre ďalšie generácie.
Viktória Dulová 8.C
Environmentálny audit Zelenej školy na druhé certifikačné obdobie.
Environmentálny akčný plán pre druhé certifikačné obdobie 2014/ 2016
Ako sme učili prváčikov o dôležitosti ochrany zvierat
Dňa 27. októbra sa na našej škole pre žiakov prvého ročníka konala netradičná hodina, kde sa žiaci oboznámili s tým, že mesiac október je mesiacom ochrany zvierat. Prváčikovia hrali hry, pri ktorých zároveň aj rozprávali o prírode, o našich domácich zvieratkách, ako sa o zvieratká starať a zároveň aj ako chrániť našu prírodu. Žiaci sa učili ako sa majú správať v prírode, spoznali nové živočíchy, ba dokonca nám aj deti porozprávali o svojich obľúbených zvieracích miláčikoch. Na konci hodiny nám prváčikovia pekne poďakovali za nové informácie a obdarili nás veselými tváričkami.
Lucia Janošková 8. C
ŠKOLSKÝ ROK 2013 / 2014
Členovia Kolégia Zelenej školy
Kolégium ZELENEJ ŠKOLY
ŠIRŠIE KOLÉGIUM – pedagogickí zastupcovia Kolégia
- Ľudmila Mošková – enviromentálna výučba
- Viera Kešeľová – enviromentálna výučba
- Danka Štefanková – asistent koordinátora Zelenej školy (zástupca 2. stupňa)
- Jana Chovancová – zástupca 1. stupňa
- Marcela Košina – výtvarná výučba
Nepedagogickí zástupcovia Kolégia
Eva Harmadiová – nepedagogický zamestnanec školy
Ján Kešeľ –múzeum a kultúrne centrum južného Zemplína
UŽŠIE KOLÉGIUM
Marcela Danková- Koordinátor Zelenej školy
Patrícia Goreová
Ema Šoltysová
Lucia Janošková
Elena Jančišinová
Veronika Hudecová
Filip Lejba
Patrik Pety
Jakub Lučanský
Monika Kľučárová
Ema Andrejková
Viktória Tamašová
Sára Tomášová
Tadeáš Vaľko
Lea Lučanská
Alexandra Lučanská
Ráchel Zorvanová
Soňa Kazimírová
Zelená škola
My sme Zelená škola,
príroda nás každý deň volá.
Chráni ju každý z nás,
pretože má veľa krás!
V prírode nikdy nekričíme,
v našom okolí nič neničíme.
Vodu a elektrinu šetríme,
prírodu všetci chránime!
Zem je to najkrajšie, čo máme
a chrániť ju nám určite je známe.
Chráňme ju ako vlastné deti,
nech nám slnko každý deň svieti.
Pamätaj, že Zem máme iba jednu,
chráň všetky živé stvorenia.
Prírodu treba poslúchať,
veď ona je naším pánom.
Tá naša modrá planéta,
čoskoro svoju farbu stratí.
Jediný, kto ju môže zachrániť,
SI PRÁVE TY!
Kolégium Zelenej školy
Začína nové certifikačné obdobie.
7 KROKOV AKO NA TO..
AUDIT
Ako ďalej s odpadom...
V novembri, presnejšie jeho 19. deň sa vybrali žiaci rôznych ročníkov: siedmeho, ôsmeho a deviateho na exkurziu do firmy KOSIT. Jej sídlo je v Kokšov- Bakši, malá dedina pri Košiciach. Je to firma, ktorá pre Košice a okolie zabezpečuje zvoz separovaného odpadu a jeho následné spracovanie. Ako jedna z dvoch spoločností na Slovensku má spaľovňu odpadu. Spaľovanie odpadu má výhodu v tom, že teplo, ktoré pri spaľovaní vzniká, sa dá využiť na vykurovanie bytových priestorov a taktiež to, čo vznikne spálením odpadu zaberá oveľa menší priestor ako odpad na skládkach.
O deviatej hodine sme boli v areáli firmy. Všade okolo nás boli veľké kopy odpadu, ktoré čakali sa svoje spracovanie. Predtým, než sme sa všeličo dozvedeli, trošku sme si zasúťažili. Všetci, ktorí vyhrali, dostali ako odmenu tričko s logom firmy. Potom nasledovala zaujímavá prezentácia o recyklácií a spracovaní odpadu. Po niekoľkých ďalších zaujímavých aktivitách sme sa presunuli von, aby sme si pozreli areál. Počas celej prehliadky sme museli mať na hlave prilbu, kvôli bezpečnosti. Porozprávali nám o ich každodennej práci a úsilí zmeniť odpad na surovinu. Videli sme aj najväčší lis na Slovensku. Nakoniec sme sa postavili na obrovskú váhu a tipovali sme, koľko spolu vážime. Ten kto mal najlepší odhad, získal tričko. Bolo to cez 2000 kílJ
Keďže v projekte Zelená škola máme tému odpad, rozhodli sme sa ísť na exkurziu do takejto firmy. Dozvedeli sme sa, že odpadu je stále viac a je to problém, na ktorý sa určite treba zamerať. To, čo my môžeme preto urobiť je nekupovať si veci, ktoré nepotrebujeme a vzniknutý odpad správne vytriediť – separovať. Týmto budeme chrániť naše zdravie aj naše okolie.
Poďakovanie patrí pani RNDr. Ľudmile Moškovej- koordinátorka zdravej školy a Mgr. Františke Juskovej – koordinátorka Zelenej školy, za zorganizovanie exkurzie, kde sme sa veľa nového dozvedeli aj naučili.
Vyhodnotenie dotazníka
Koncom minulého roka prebehol dotazník vo všetkých triedach druhého stupňa. Žiaci odpovedali na otázku: “Čo si myslíš, ako môžeme znížiť tvorbu odpadu na našej škole?“ Zo všetkých odpovedí sme vybrali tieto:
- Opakované používanie desiatových boxov alebo vrecúšok na desiatu.
- Obojstranné používanie papiera.
Týmto by sme Vás chceli vyzvať a poprosiť, aby ste to spolu s nami začali robiť, aby sme mali na našej škole aspoň trošku menej odpadu.
Aktivity ku Dňu Zeme
Dňa 25.4.2014 sa na našej školy uskutočnili aktivity ku Dňu Zeme. Triedy vyrábali rôzne výrobky z odpadových materiálov, hrali sa ekohry, presádzali kvety alebo riešili kvízy a tajničky s environmentálnou problematikou. Žiaci Kolégia Zelenej školy však zahrali našim prvákom scénku, v ktorej sa farmár Uhorka učil, ako má správne vytriediť odpad.
Rovesnícke vzdelávanie
Od mája 2014 prebieha na našej škole rovesnícke vzdelávanie na tému Sklo a jeho recyklácia. Žiaci deviatych ročníkov vysvetľujú mladším spolužiakom ako sklo vzniklo, kde všade sa používa a ako sa správne triedi a potom recykluje.
Záhrada, ktorá učí